Tuesday, November 27, 2007
Check out this article that Hyper Island CEO Mattias Hansson wrote for industry magazine Dagens Media’s Opinion page. It is written as a (somewhat tounge-in-cheek) letter to new Berghs School of Communication CEO Pär Lager describing the Hyper Island modus operandi.
Read the full text below (swedish only):
VÄLKOMMEN TILL HYPER ISLAND, PÄR LAGER!
Välkommen i gänget Pär. Eftersom du nu är ny VD på landets mesta reklamutbildning kommer våra vägar säkert snart att mötas.
Ni är ett fint komplement till oss. Sida vid sida. Tillsammans kan vi hjälpas åt.
Vi kan hjälpas åt att utbilda de nya svenska kommunikationstänkarna, de som tänker förbi Guldäggsnomineringar (och arbete kring Stureplan). Du har säkert en idé kring detta som du kan knåda till att vara en färdig produkt om några år.
Hyper Island har i tolv år utvecklat en metod för att fostra duktiga kommunikatörer i den nya digitala medieverkligheten. Vår metod är i grunden enkel, den är free ware med öppen källkod.
Men som en hjälp på traven kommer här några av de grundläggande knepen:
• Noggrann uttagning.
Branschen tjänar inte på att många personer utbildas. Därför har Hyper Island en mycket nogsam utvalsprocess för att gallra ut de mest lämpade som ska få börja hos oss. De studenter som tror det räcker med att betala skickar vi vidare till andra skolor. (Dessutom är vår KY-utbildning gratis för svenska studenter!).
• Gruppdynamik.
En duktig tänkare (och utgörare) måste förstå hur en grupp funkar. Det är A och O. Första månaden hos Hyper Island är en crash course i gruppdynamik. Alla studenter genomgår bland annat en veckas UGL och två dagars teambuilding. Det är dyrt men det är värt det. Vi arbetar stenhårt på att eliminera dysfunktionella arbetsgrupper. Slutkunderna (byråer världen över) älskar det. Det bjuder vi på.
• Upplevelsebaserat lärande.
De som genomgått Hyper Island lär sig genom att verkligen göra uppdrag åt riktiga kunder på ett verkligt sätt. Vi välkomnar studenter till sitt ”nya jobb” inte till sin ”nya skola”. Därför kan studenterna börja arbeta samma dag de börjar i arbetslivet. Byråer världen över tackar oss för det. Varje vecka.
• Med världen som arbetsplats.
Hälften av utbildningarna på Hyper Island bedrivs i dag helt på engelska språket. Om några år är alla på engelska. Och kanske på mandarin. Och arabiska. Vi förbereder studenterna på en verklighet som är global och internationell. Ett resultat av detta är att många studenter hellre gör praktik (och får jobb!) på utländska byråer, då de ibland kan tycka att svenska byråer är hopplöst efter i utvecklighen.
• Skippa böcker, datorer och lärare.
Vi har ett annat sätt att se på lärande än de traditionella skolorna har. Men det kan jag berätta mer om när du besöker oss i gamla Kronohäktet på Stumholmen i Karlskrona. Eller om du sätter dig på tunnelbanan till förort och besöker oss i Ericssons gamla lokaler på Telefonplan i Stockholm.
• Kanalsammanhängande.
Vi tror att det inte finns något som heter kanaloberoende i den nya drastiska medieutvecklingen. Nu har slutligen webben gått upp i täten bland alla mediekanaler. Det visar att tron på att all media snarare är kanalsammanhängande stämmer. Och då måste man kunna förstå och styra i relationer och grupper för att klara sig.
Välkommen till Hyper Island. Pär Lager. Här är kaffeautomaten alltid på för dig. Vi har inga hemligheter. Vi lär gärna ut.
Mattias Hansson
0 Comments:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)